fredag 10 februari 2012

Vikten av färgbad!

De flesta som någon gång jobbat med garn har hört talas om färgbad eller dyelot som det kan stå ibland på banderollen. För vissa är det inte helt klart hur viktigt det är att färgbadsnumret är samma på ALLA nystanen. Jag är av den skolan att om man inte är säker på att nystanen räcker till det man ska göra så är det bättre att köpa ett extra. Nu hamnade jag dock själv i den situation som jag helst vill undvika. I somras köpte jag ett lila bomullsnysta för att jag tänkte att jag skulle lära mig att virka och då bara göra något litet. Men det nystat blev liggandes i en låda när andra projekt kändes roligare :) men nu var det ju dags att damma av de få virkkunskaper jag har som jag nämnde i förra inlägget. En brödkorg ska göras och kunde jag vänta till garnbutiken öppnade? Neeej utan jag grävde fram nystat och började så smått och tillslut hade jag använt nästan hela nystat! Eftersom det var så längesen sen jag köpte nystat så fanns ju inte samma färgbad, men jag bestämde mig för att ändå köra på samma färg. Men ojoj vilken skillnad! Som tur är så räckte det gamla nystat till botten och de nya använder jag till resten. Så tänk på att kolla färgbaden så dom stämmer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar