torsdag 29 december 2011

Vantar

Nu är mannens vantar fördiga efter många om och men. De är stickade i Järbo garnet Big Verona färg 108. Min man undrade om man kunde göra vantar som man slipper ta av sig när man måste använda fingrarna till något t. ex knyta skor o sätta på vantar o annat på barn (han jobbar som förskollärare kan tilläggas). La fram förslaget om ett par torgvantar och det var taget. Nu återstod det ju bara o hitta ett mönster, vilket visade sig vara svårare än jag kunde anat eftersom det måste stämma med stickfastheten på garnet. Tillslut lyckades jag hitta ett basmönster för vantar på Novita som stämde. Sen fick jag leta fram ett fingervantsmönster på drops och sedan fick jag använda mig av mitt eget huvud för att skapa själva "locket" till fingrarna. Man känner sig alltid lite stolt när man lyckats pussla ihop något som kan underlätta för någon annan :-)
Nu får vi väl hoppas på att det blir lite kallt så att han får användning för vantarna. Nu återstår mössa o halsduk som är på G!

2 kommentarer:

  1. Snygga vantar duktig du är <3

    SvaraRadera
  2. Tack Karin :-) alltid kul med en liten kommentar här i bloggen

    SvaraRadera